توصیه های سودمند اداره منابع طبیعی ابرکوه : چگونه نهال بکاریم

ابرکوه رحیم میرعظیم سرپرستی یزد فردا: اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ابرکوه در آستانه هفته منابع طبیعی و روز درختکاری، توصیه های سود مندی را در مورد نحوه کاشت درخت برایمان ارسال نموده اند که از نظرتان می گذرد:

چگونه نهال بکاریم

1- هنگام خاکبرداری گودها، خاک سطحی که معمولأ خاک بهتری است به طور جداگانه در کنار گود بریزید


2- مقدار کمی کود حیوانی پوسیده را با خاک سطحی مرغوب مخلوط نموده و آنرا به صورت مخروطی در ته گودال بریزید. 3- گودال می بایستی به اندازه ای حفر گردد که تمام ریشه در آن جای بگیرد.


4- در صورتی که نهال با ریشه لخت تحویل می گیرید می بایستی سریعأ آن را بکارید، در غیر اینصورت بهتر است ریشه نهال را تا موقع کاشت در ماسه مرطوب قرار داده و یا با گونی مرطوب بپیچید. 5- هنگام کاشت نهال، قسمتهائی از ریشه را که شکسته و صدمه دیده است با قیچی باغبانی قطع نموده و هرس نمائید.


6-نهال را روی مخلوط خاک و کود که به صورت مخروط ته گودال ریخته شده است به نحوی قرار دهید که ریشه های فرعی بطور متعادل در اطراف آن مستقر و ریشه اصلی در وسط مخروط جای گیرد. 7-بقیه خاک و کود را به داخل گود بریزید و به آرامی نهال را تکان بدهید تا خاک نرم، فضای خالی بین ریشه ها را پر کند و سپس خاک اطراف ریشه را فشرده و بلافاصله آبیاری نمائید.


8- دقت کنید نهال به همان اندازه درون خاک قرار گیرد که در نهالستان در خاک قرار داشته است و بقیه (حد فاصل ریشه و ساقه) هم سطح خاک قرار بگیرد. 9- در صورتی که نهال گلدانی تحویل می گیرید، کیسه پلاستیکی را با چاقو بریده و نهال را با خاک اطراف ریشه وسط گود قرار دهید به نحوی که بقیه نهال هم سطح خاک قرار گیرد و بقیه گود را با خاک پر نمائید.


10-چون نهالی که می کارید در مقابل باد مقاوم نیست، پس از کاشت، تکه چوبی را به عنوان قیم کنار نهال در خاک فرو کنید و نهال را با نخ به قیم ببندید. 11- در آب و هوای مشابه یزد در تابستان هفته ای یکبار و در بهار و اوایل پائیز، دو هفته یکبار نهال ها به آبیاری نیاز دارند.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا